tisdag 6 maj 2014

Döda Havet

Döda Havet är fullt av liv och rörelse

Ända från urminnes tider och fram till idag har människor vallfärdat till Döda havet för att bada i det läkande vattnet. 
Det sägs att Kleopatras skönhet byggdes på mineraler 
från Döda Havet

Att få möjligheten att bada i detta hav är en helt underbar känsla som inte att går att beskriva. Man känner så mjuk och skön efteråt.
För många år sedan fick jag möjligheten att åka till Döda havet, smetade in mig i lera, tog ett dopp i Döda Havet och efteråt kröp man ner i varma bubblande saltpool. Efteråt kände jag mig som en helt ny människa. Jag hade haft eksem på båda mina smalben i några år. Och innan jag åkte hem från Israel var de borta och är så än idag.
Vattnet är aldrig riktigt kallt då vattentemperaturen varierar mellan 19 grader i februari och 31 grader i augusti.
Det som gör Döda Havet så unikt är att det innehåller mer än 20 olika mineraler varav 12 finns bara i där. Det är också väldigt salt hela 33% här hemma på västkusten är det 6-7% salt. Döda havet innehåller salter och rena mineraler som t ex magnesium, natrium, kalium och kalcium.
Döda Havet är ett av naturens mirakler och nu har produkter med Döda Havet i burkform fått flyttat in i mitt badrumsskåp. Underbara produkter från www.bluecosmetics.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar